A kenyér az emberiség egyik alapvető élelmiszere és már több száz éve fogyasztjuk. Az utóbbi időben azonban szokás elítélni és száműzni teljesen az étrendből. A kérdés, hogy ezt valóban jól tesszük? Érdemes egy fontos szénhidrát forrástól elzárni a szervezetünket?

A kenyér hizlal?

A rövid és tömör válasz az, hogy nem. Ha most Te is teljesen ledöbbenve lépnél vissza a cikktől, hogy milyen butaságokat beszélünk itt, maradj még egy picit, mert elmagyarázom Neked, hogy miért nem kell félni a kenyértől!
Minden élelmiszernek meg van a maga tápanyag tartalma. A kérdés, hogy miből, mennyit viszel be.  Nem mondok talán nagy újdonságot, hogy ha egy serpenyő zöldséget eszel meg vagy 3 szelet bundás kenyeret, akkor igen nagy különbség van a tápanyag beviteled között.  Amit általában megfigyel, aki próbál egészségesen étkezni, hogy mekkora a kalória, szénhidrát, zsír illetve fehérje tartalma a terméknek.

Nézzük, hogy átlagosan milyen adatai vannak egy fehér kenyérnek:

Fehér kenyér (40g): 104,8 kcal: 4g fehérje, 0,32g zsír, 21,4g szénhidrát

Amennyiben még kezdő vagy az egészséges táplálkozásba ezek a számok valószínűleg nem mondanak Neked sokat. (Ezért érdemes egy táplálkozási tanácsadáson részt venni, hogy tudd, mi mit jelent)

Mint látható a fehér kenyér kalória tartalma főként szénhidrátokból tevődik össze. Tehát ebben az esetben a napi szénhidrát szükségletünk egy részét fedeztük, de ez nem gond, hiszen alapvető szükségletünk a szénhidrát, főként egy kimerítő edzés után.

Hogyan néz ki a rozskenyérnek az adatai:

Rozskenyér (40g): 102,4 kcal: 3,24g fehérje, 0,36g zsír, 21,44g szénhidrát

Mint látható kalóriában gyakorlatilag ugyan ott tartunk és szénhidrátban is. A különbség, hogy ha ezt a kenyeret választjuk a rozs jótékony hatásait élvezhetjük az emésztésre és nem az egyszerű, finomított szénhidrátot vittük be a szervezetünkbe.

Glutén – Ami segített még jobban elátkozni a kenyér értékét

Rengetegen a glutén miatt ítélik el a kenyeret, bár ezt is alaptalanul teszik. A köztudatban a gluténtartalmú kenyér hozzájárul az emésztési panaszokhoz, hasmenéshez, puffadáshoz és végeredményben hízás lesz a vége. Na ez is egy, a gluténmentes marketing ügyes húzása. Az egésznek semmi valóság alapja, legalábbis amit bárki bizonyítani tudott volna tudományos módszerekkel. A gluténérzékenység Magyarország lakosságának 1%-át érinti a valóságban, tehát, ha nem vagy gluténérzékeny, nem kell ettől tartanod.

Miért kerülik az emberek a kenyeret?

Ennek az oka, hogy sokan még mindig, ha egészséges életmódba szeretnének kezdeni az interneten található ezredik cikk után elhiszik, hogy a kenyér ártalmas, hiszen milyen sok webes oldal írta. Érdemes inkább táplálkozási szakértőre támaszkodnod és elkerülni a mítoszokat, mert az egészséges életmód nem arról szól, hogy mindenről le kell mondanod csak a helyes mennyiségre kell figyelned. Ha ezt a kenyér esetében is megteszed, nyugodtan az étrendet része maradhat!